tisdag 30 november 2010

Kära SJ!

Vi har varit vänner länge nu. Kanske inte den bästa vänskapen men ändå. Jag har utnyttjat dig när du har erbjudit dig billigt, jag har höjt dig till skyarna när du har varit varm, anlänt i tid. Men kanske klagat lite, eventuellt, när du har kommit försent. Klagat lite ibland men inte farligt. Du kanske tycker att vår vänskap står och stampar lite så jag tänkte att vi skulle fördjupa denna relation lite. Jag ska börja detta med att berätta några hemligheter för dig, kära SJ.
(Lyssna noga för jag tänker viska, okej?!?)

1. Vi bor och verkar i Sverige. I Sverige har vi 4 årstider, som kallas vinter, vår, sommar och höst.
2. Vädret kan variera lite under dessa årstider. Det är ofta kallt på vintern och varmt på sommaren och sen växlar det lite fram och tillbaka de andra två årstiderna.
3. Psst, det här är den största hemligheten. I Sverige, på vintrarna kan det förekomma snö. Ja, snö. Vad snö är? Ja, det är vitt, knarrar ofta när man går på det. Ungefär som regn fast bättre och vitt, skulle jag säga.
4. På vintern, som sträcker sig mellan ungefär november till februari/ mars någon gång, är det ofta kallt. Minusgrader. Då är man helst inomhus eller har mycket kläder på sig. Typ.

Är du nöjd nu SJ? Vad skönt, då kommer vi alltså i framtiden att undvika missförstånd. Såsom extrema förseningar, kalla tåg, fastfrusna dörrar. Och så vet du ju nu, SJ, att på vintern finns det snö. Det kan vara lite knivigt IBLAND men man vänjer sig. Jag lovar. Okej?!

(P.S. Jag vill inte ha dina pengar, jag jobbar inte så. Jag vill ha värme, fasta tider och ömsesidig respekt.)

Inga kommentarer: